Huisstijl

Een professionele huisstijl bestaat uit een combinatie van meerdere elementen. Deze huisstijl elementen worden vastgelegd in een huisstijlhandboek. Alle uitingen van een bedrijf of merk dienen te voldoen aan de uitgangspunten die in dat huisstijlhandboek zijn vastgelegd.

Een professionele huisstijl bestaat uit een combinatie van meerdere elementen.

De belangrijkste elementen zijn:

  • Logo
  • Typografie
  • Kleuren
  • Vormen
  • Beelden
  • Taalgebruik


Logo
Is misschien wel het vertrekpunt voor een huisstijl. Een logo is een beeldmerk, woordmerk of een combinatie van beide. Het is de visuele vertaling van een bedrijf en merk. Van belang is dat het logo op een onderscheidende manier iets zegt over de identiteit van de organisatie. 

Typografie
Minstens zo belangrijk als een logo is de keuze voor een lettertype (font). Een font roept ongemerkt verschillende associaties op: zakelijk, informeel, kinderlijk, ouderwets of luxe. Best belangrijk dus om te zorgen dat het typografie aansluit bij de betreffende doelgroep. Soms worden er meerdere fonts naast elkaar gebruikt voor verschillende soorten uitingen zoals print en online communicatie. Dit heeft vaak te maken met de beschikbaarheid van standaard fonts in veel gebruikte software en besturingssystemen.

Kleuren
Kleuren doen iets met mensen. De betekenis van kleuren is voor een deel universeel, maar deels ook cultureel en persoonlijk bepaald. In Westerse culturen denken wij bij de kleur geel aan blijdschap en vreugde, terwijl in sommige Noord-Afrikaanse landen zoals Egypte en Jordanië de kleur geassocieerd wordt met rouw. Ook bij kleur is het dus van belang dat je keuze goed aansluit bij de doelgroep, anders kan het zomaar marktaandeel kosten. Pepsi zou in het verleden zijn dominante marktpositie in een Aziatisch land hebben verloren, nadat ze de kleur van hun blikjesautomaten hadden veranderd van donkerblauw naar lichtblauw. In die regio werd lichtblauw geassocieerd met de dood, waardoor een hoop Pepsi klanten vanaf dat moment liever blikjes Coca-Cola kochten. 

Vormen
Vormen kunnen, net als lettertypen, bepaalde aspecten van het merk onderstrepen. Bijvoorbeeld creatief, zakelijk, mannelijk of juist vrouwelijk. Met vormen kan dit extra worden benadrukt. Ze kunnen worden ingezet als een aanvulling op het logo, maar zijn soms ook elementen in het logo zelf (zoals de drie strepen van Adidas).

Beelden
Het gebruik van beelden als pictogrammen, symbolen, illustraties, foto’s en video’s zijn erg bepalend voor de uitstraling van een merk. In een huisstijl worden ook voor fotografie stijlregels vastgelegd. Vaak worden alle beelden (media assets) in een digitale mediabank vastgelegd.

Taalgebruik
Vaak vergeten, maar zeker ook onderdeel van een huisstijl is taalgebruik. De tone-of-voice, pay-off of slogan en het gebruik van begrippen zijn allemaal onderdeel van de huisstijl. Het gaat hierbij niet alleen om een eenduidige schrijfstijl, ook medewerkers die de telefoon op nemen zouden qua taalgebruik op dezelfde golflengte moeten zitten.

Kortom: er komt nog heel wat kijken bij een professionele huisstijl.
Wilt u meer weten? Wij adviseren u hierover graag.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Meer nieuws

Nieuws

Check it out: onze nieuwkomers

We zijn druk geweest om weer nieuwe producten toe te voegen aan ons aanbod. Op deze pagina hebben we er een aantal uitgelicht.

Nieuws

Uw Online Order Portal: velderstock.nl

Wilt u uw voorraad drukwerk op elk gewenst moment kunnen inzien, beheren en afroepen? Velder heeft daarmee al jaren ervaring en kan u ook helpen! Informeer naar de mogelijkheden.

nl_NL